Monday 14 January 2008

Ropný priemysel

Aljašský ropovod sa spustil do prevádzky v roku 1977, len 9 rokov potom, čo boli objavené bohaté ložiská ropy v Severnom ľadovom oceáne. Prepravuje sa ním ropa z Prudhoe Bay do nezamŕzajúceho prístavu Valdez na južnom pobreží Aljašky, čo predstavuje vzdialenosť 1270 km. Tu sa nafta prečerpá do tankerov a preváža do rafinérií do ostantých štátov USA. Zaujímavosťou je, že práve štát Aljaška, ktorý taží ropu, má najvyššie ceny nafty v USA. Dôvodom sú vyššie náklady súvisiace so dopravou nafty späť do krajiny. Výstavba ropovodu bola náročná najmä z dôvodu prechádzania trvalo zamrznutým územím – permafrostom. Stála 8 miliárd dolárov, no ropným spoločnostiam sa daná investícia vrátila už o 2 roky. Keďže sa ropa ťaží zo značnej hĺbky, jej teplota dosahuje vyše 60°C. Pri vstupe do potrubia však musí mať nižšiu teplotu, aby neroztápala permafrost, čo by znamenalo zrútenie celej konštrukcie. Preto je ropovod izolovaný a na jednotlivé podpory sú nainštalované radiátory slúžiace na vyžarovanie teploty do priestoru. Samozrejme, tak ako všade, sa vplyvom zmeny teplôt mení dĺžka potrubia, pričom tu to robí rozdiel až 240 m. Valce, na ktorých je uložené mu umožňujú ľubovoľne sa rozpínať po dĺžke a taktiež bočné zatočenia potrubia umožňujú vykrívať dané zmeny.











Mesto Valdez výstavbou ropovodu zaznamenalo veľký rozmach. Zažilo však aj jednu z najväčších ekologických katastrôf zapríčinených človekom v dejinách ľudstva. 23. Marca 1989 odchádzajúci tankér vo vzdialenosti asi 40 km od mesta havaroval a približne 40 miliónov litrov ropy sa vylialo do mora. Vytvorená ropná škvrna zabrala obrovskú plochu na území Prince William Sound a kruto zasiahla živočíchy obývajúce danú lokalitu, ako mnohé druhy vtákov, morských vydier, tuleňov, uškatcov (ktorí sú podobní ako tuleni, ale oveľa väčší), veľrýb, lososov a mnohých ďalších druhov. Väčšina z nich zahynula na mieste ale dodnes možno badať následky tejto katastrofy, ktoré zapríčinili úbytok populácie niektorých z nich. Okrem zvierat boli zasiahnutí aj obyvatelia niektorých susedných kmeňov, ktorých obživa plne závisela na rybárstve.











Mesto Valdez

Ropný priemysel zarába pre nás nepredstaviteľné množstvo peňazí, preto nie je pre nich problém investovať do náročnej výstavby ľadovej cesty cez tundru. Potrebujú ju na objavovanie nových ložísk ropy na pevnine, keďže sa zásoby v mori míňajú. Tento prieskum je možný len v zimných mesiacoch, kedy je krajina zamrznutá a použité dopravné prostriedky nezanechávajú viditeľnú stopu, ako by tomu bolo počas letných mesiacov, kedy kolesá “vyryjú” do tundry dlhotrvajúce koľaje. Preto sa v zime budujú špeciálne ľadové cesty, ktoré vznikajú postrekovaním a následním zamrznutím a len takto sa môžu presúvať autá na danom území mimo bežných už existujúcich ciest (ktorých okrem známej Dalton Highway nie je veľa).





Dalton Highway

No comments:

Post a Comment